به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در نشست صد و چهل و دوم کمیسیون ایمنی راههای کشور که صبح سهشنبه ۱۳ آبانماه در ساختمان دادمان برگزار شد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در گزارشهای خود معمولاً از کاهش نقاط حادثهخیز و بهبود وضعیت زیرساختهای جادهای گزارش می دهد و گزارشهای پلیس راه نیز حاکی از افزایش نظارت و پایش ترافیکی در اکثر شهرهاست و عملکرد دستگاهها در مجموع مثبت ارزیابی میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین گزارش سازمان ملی استاندارد از سختگیریهای بیشتر در فرآیندهای تأیید و تولید خودرو حکایت دارد. ولی با این وجود و با وجود این اقدامات، آمار رسمی نتایج رضایت بخشی را نشان نمی دهد.
وی افزود: این موضوع بیانگر آن است که با وجود تلاشهای گسترده، با حد مطلوب فاصله داریم و می باید روال فعلی مورد بازنگری قرار گیرد.
صادق با اشاره به استمرار بحث نوسازی ناوگان حملونقل اظهار داشت: سالهاست درباره لزوم نوسازی ناوگان و ارتقای کیفیت خودروها سخن گفته میشود، اما هنوز تأثیر ملموسی در کاهش تصادفات و بهبود فرهنگ رانندگی مشاهده نمیشود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: جلسات کمیسیون ایمنی راهها باید به صورت منظم و ماهانه برگزار شود، زیرا مقایسه مستمر آمارها امکان تحلیل دقیقتر وضعیت استانهایی را که با رشد تلفات مواجهاند فراهم میکند.
صادق با تأکید بر لزوم اصلاح و بازنگری در سیاستهای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیک بیان کرد: ضروری است کارگروهی نسبت به بررسی این موضوع اقدام و برای جلسه بعدی کمیسیون، پیشنهادات و راهکار های مناسبی ارایه شود.
وی ادامه داد: لازم است با همکاری استانها، تحلیل کارشناسی جامعی از دلایل افزایش تصادفات در برخی استانهای با رشد تلفات و همینطور عوامل موفقیت استانهای دارای روند کاهشی تصادفات صورت گیرد تا از دلایل مؤثر آنها در سطح ملی استفاده شود.
صادق در پایان با اشاره به سهم بالای تصادفات رانندگی عابرین و موتورسواران در تلفات پایتخت گفت: درصد تلفات ناشی از تخلفات رانندگی در تهران بسیار بالاست و لازم است بررسی کارشناسی ویژهای انجام و در صورت نیاز، در این خصوص گزارش مناسبی به دولت ارائه شود تا تصمیمات دقیقتر و اثربخشتری اتخاذ شود.